ذهن خالی

! مراقبه هایم را مینویسم پس هستم

ذهن خالی

! مراقبه هایم را مینویسم پس هستم

آدرس های تبلیغاتی در کامنت ها نمایش داده نخواهد شد .
با احترام


آن روزها رفتند
آن روزها مثل نباتاتی که در خورشید می پوسند
از تابش خورشید پوسیدند

آن روزها / فروغ فرخزاد

دنبال کنندگان ۱۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

پست 0133

دوشنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۹، ۱۲:۴۲ ب.ظ

واژه‌سازی در بحران کرونا ویروس

دکتر #هانیه_یارمند 
زبانشناس- مدرس دانشگاه
 
افراد جامعه در موقعیت‌های مختلف و برحسب نیاز با استفاده از فرآیندهای واژه‌سازی، واژه جدید می‌سازند. در شرایط فعلی کشورمان و شیوع کرونا ویروس در کشور نیز واژۀ "کرونایی" از جمله واژه‌هایی است که بر اساس نیاز روز جامعه توسط گویشوران ساخته شده است. 
در ذهن انسان طرحواره‌ای از معنای واژه‌ها وجود دارد اما واقعیت این است که معنای قطعی واژه را بافت آن واژه تعیین می‌کند. واژه مذکور نیز از این امر مستثنی نیست. واژۀ "کرونایی" به منظور اشاره به افراد مبتلا به کرونا ویروس ساخته شده است، اما با مشاهده واژۀ "کرونایی" در بافت‌های متفاوت در خبرها و فضاهای مجازی علاوه بر مفهوم ابتلا به بیماری، مفهوم فاعلیت نیز به واژه اضافه می‌شود و ظاهراً به فردی اشاره می‌کند که عامل مبتلا شدن به کرونا ویروس است. به عبارت دیگر واژۀ "کرونایی" صفت کنشگری می‌سازد که دارای بار معنایی منفی می‌باشد. برای مثال تیتر یکی از خبرهای روزنامه چنین بود: "آمار افراد کرونایی رو به افزایش است اما مردم این بیماری را جدی نمی‌گیرند". گویی با بکار بردن واژۀ "کرونایی" به گونه‌ای کنشی، انگشت اتهام به سوی فرد مبتلا به این ویروس نشانه رفته است. با درنظر گرفتن معنای عاملیت برای واژۀ مذکور، افراد با نوعی خطای شناختی مواجه می‌شوند که موجب  قضاوت نادرستِ جامعه می‌گردد. درنتیجه این باور شکل می‌گیرد که فرد با عدم رعایت نکات بهداشتی خود را در معرض مبتلا شدن قرار داده است، درصورتیکه  درصد بالایی از افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند پزشکان و کادر محترم درمان هستند که علی‌رغم اشراف کامل به خطرات ویروس و رعایت نکات بهداشتی اما به لحاظ موقعیت شغلی و درنهایتِ فداکاری، ناخواسته به این ویروس مبتلا شده‌اند. خطاهای شناختی درک انسان از واقعیت را تحریف می‌کند و هرچه این تحریف گسترده‌تر باشد آسیب‌های بیشتری بر استدلال فرد وارد می‌شود. لذا پیشنهاد می‌گردد عبارت "فرد مبتلا به کرونا" را جایگزین واژۀ "کرونایی" کرده و به نوعی مانع از القای بار معنایی منفی به بیماران مبتلا شویم. 
#کرونا 
#فرد_مبتلا_به_کرونا 
#خطای_شناختی 
#واژه‌سازی
@sahaja_yoga

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی