ذهن خالی

! مراقبه هایم را مینویسم پس هستم

ذهن خالی

! مراقبه هایم را مینویسم پس هستم

آدرس های تبلیغاتی در کامنت ها نمایش داده نخواهد شد .
با احترام


آن روزها رفتند
آن روزها مثل نباتاتی که در خورشید می پوسند
از تابش خورشید پوسیدند

آن روزها / فروغ فرخزاد

دنبال کنندگان ۱۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

پست 0164

دوشنبه, ۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۰۹:۴۶ ب.ظ

امروز داشتم دنبال کتاب حکمت ها از فرانسوا دو لاروشفوکو میگشتم ( متاسفانه نیافتم ) که به مطلبی در باره ی او برخوردم . 

نمی دونم لینک بذارم یا خلاصه نویسی کنم . 

حالا بعد تصمیم میگیرم  D:

اما چند حکمت از کتاب ...

 

حب ذات از همه ی چاپلوسان متملق تر است .

 

عمر احساسات همانقدر در کف اختیار ماست که طول عمر ما !

 

هر چه کنیم تا احساسات خویش را پشت تقوا و شرافت بپوشانیم باز از پس پرده ها رخ مینمایند .

 

خودپسندی ما از ملامت علایق بی تاب تر میشود تا از نکوهش عقاید .

 

و کاربردی ترین :

به جای آنکه با مردم مخالفت کنی با انتظارات آنها مخالفت کن تا محبوب آنها شوی ! 

اگر انتظار دارند تا شما انتقام بگیرید شما این کار را نکنید و این اکسیری است که دیگران را متبدل می کند .

 

 

 

لاروشفوکو دورانی از عمر خودش را به موشکافی احساسات و رفنار آدم ها اختصاص داد و به نوعی دست به ریشه یابی زد .

نظریاتش ظاهری بدبینانه دارن ولی در واقع عین واقعیت هستند .

 

به حرفام فکر کنید :

گاهی سخاوت از دل خست و خست از دل سخاوت بر می خیزه .

 

ترس از شجاعت و شجاعت از ترس  

 

آرامش از خشم و خشم از آرامش  .

 

خوب یا بد را خودتان قضاوت کنید به هر حال ما اسیر احساسات مان هستیم .

هر چه بر احساسات  کنترل بیشتری داشته باشیم زندگی آسوده تری داریم .

تسلط بر احساسات و استفاده ی بهینه از اونها نشانه ی قدرت فرد هست .

یاد ابر انسان نیچه افتادم . انسانی قدرتمند . با اراده ای معطوف به قدرت کنترل و مهار احساسات !

یک دیالوگی در فیلم پدر خوانده به خاطرم اومد :

پدر خوانده به برادرزاده اش میگه : هرگز ازدشمنات متنفر نباش ، روی قضاوتت تاثیر میذاره !

لاروشفوکو خودخواهی و منیت و حب نفس را محرک اصلی انسان در تمام افعال و اعمالش می‌داند، تا جایی که حتی ریشة مقابله با نفس و ضدیت با امیال را باز خود منیت می‌پندارد. موشکافی او در زوایای تاریک نفس و جلوه‌های متعدد انانیت، شگفت‌آور است. کمتر نویسنده‌ای در دورة کلاسیک، انسان را تا این حد اسیر و بندة نفسانیات معرفی کرده است. او منکر افعال حسنه و اعمال پسندیدة انسان نیست؛ اما حتی در این دسته از رفتارها، دورویی و منفعت‌طلبی را انگیزة اصلی می‌داند. به گمان او تظاهر و طمع چنان در عمق جان انسان نفوذ کرده که حتی خود نیز به بسیاری از ریاکاری‌هایش واقف نیست و راستی او راست‌نمایی و صداقتش صدق‌آرایی است!

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی